Slaap je slecht? Slaapoefentherapie doorbreekt de vicieuze cirkel

Je bent moe, je kunt je niet concentreren en bent prikkelbaar. Iedereen herkent het wel: al na één nacht slechte slaap, merk je overdag de gevolgen. Maar wat als je langdurig slaaptekort opbouwt? “Veel mensen onderschatten het probleem of durven er niet voor uit te komen, maar langdurig slaaptekort heeft grote gevolgen voor je gezondheid”, aldus Grace Velthof. Als slaapoefentherapeut gaat ze samen met jou aan de slag om de vicieuze cirkel te doorbreken.

Sinds de coronacrisis kampen steeds meer mensen met slaapproblemen. Thuiswerken, te veel achter een beeldscherm, onrust over slecht nieuws en stress door onzekerheid. “Veel mensen hebben al langer last van slaapproblemen, maar geven geen aandacht eraan. Totdat het knapt. Het is zo belangrijk dat je aandacht geeft aan goede slaap en niet wacht tot het te laat is.” Velthof wil de drempel verlagen om hulp te zoeken voor slaapproblemen. “We merken dat veel mensen niet ervoor uit durven komen of het probleem onderschatten. Maar langdurig slaaptekort heeft grote gevolgen voor je functioneren en je gezondheid, ook op de lange termijn.”

Slaapeducatie

Velthof is slaapoefentherapeut voor kinderen en volwassenen bij Praktijk voor Oefentherapie Mensendieck Barneveld. Zij geeft je de tools in handen om je slaapprobleem aan te pakken bij de wortels. Dat doet ze aan de hand van educatie, persoonlijk advies en ontspanningsoefeningen. “De eerste stap is om inzicht te krijgen in hoe slaap werkt en wat slaaphygiëne is. Bij ouder worden hoor het bijvoorbeeld dat je wat vaker wakker wordt. Dit alleen al te weten, zorgt vaak rust. Door overdag bewust actiever te zijn, kun je vervolgens de slaap naar je toe laten komen.”

Totaalplaatje

“Een slaapprobleem heeft vaak nauwelijks wat met slapen zelf te maken. Het gaat om het totaalplaatje en daarin moet je investeren. Hoe ziet je dag eruit? Ontspan je voldoende? Hoe beëindig je de dag? Focus op slaap alleen is onvoldoende. Praatsessies zijn daarom onmisbaar”, vertelt Velthof, die werkt met het leefstijlroer. “Elke pijler heeft invloed op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Vaak zie je zelf meteen wat je kunt verbeteren. Denk aan meer beweging, gezonde voeding, maar juist nu ook sociale contacten.”

Ontspannen

De laatste stap is ontspanning; essentieel voor goede slaap. “Ontspanning is heel persoonlijk, maar soms ook heel lastig. De een ontspant door te wandelen en de ander door muziek te luisteren, maar voor iedereen is het belangrijk om bewust te zijn van het nut van ontspanning. Als je dag overzichtelijk is met een mooie afwisseling van werk en pauze, is de nacht ook rustiger en stuiter je niet na. Om te slapen, moet je je veilig en ontspannen voelen en dat gevoel kunnen opwekken. Daarvoor geef ik focusoefeningen in ademhaling en spierontspanning.”

Het leefstijlroer, Arts en Leefstijl 

Slaapoefentherapie duurt gemiddeld zo’n vijf tot zeven sessies. Slaapoefentherapie vraag je zelf aan of via een verwijzing van de huisarts. Het valt onder oefentherapie en wordt daarmee vergoed vanuit de aanvullende verzekering.

Praktijk voor Oefentherapie
Mensendieck Barneveld
Nieuwe Markt 1 J, Barneveld
Tel. 0342 – 41 65 45
[email protected]dieckbarneveld.nl
www.mensendieckbarneveld.nl