‘We geloven in de kracht van samenwerking’
Een oproep voor de website van Tomassen op Facebook blijkt de aftrap van een langdurige samenwerking, die uitgroeit tot een hechte vriendschap tussen ondernemers Aartjan Tomassen van Tomassen Techniek en Rick Uyterwaal van Code Blauw. “We hebben elkaar geholpen om te komen waar we nu zijn.”
Achter het huis van Aartjan, waar voorheen het kantoor en de werkplaats van zijn bedrijf schuilden, spreken we af voor het interview. Het blijkt de plek waar het allemaal begon na een Facebook-bericht van Jessy, de vrouw van Aartjan. De leverancier van de website van Tomassen ging failliet en ze zochten iemand om de site aan te passen. Rick reageerde op de oproep. Ze spraken hier af op dinsdagavond om 20.00 uur en de volgende ochtend om 4.00 uur ging hij naar huis. Onder het genot van een Jägermeister – of twee – ontstond een nauwe samenwerking, die uitgroeide tot een hechte vriendschap.
Waar de een werkt met zijn boerenverstand, beschikt de ander over een creatief brein. Ook op privévlak verschillen de twee. “Juist dat maakt dat we elkaar aanvullen en sterker maken.” Aartjan (35) is getrouwd en vader van vier dochters. Sinds 2006 is hij ondernemer. Tomassen staat nu vooral bekend om de productie van stalen deuren, maar heeft een andere tak van sport achter zich. “Met Tomassen Toegangstechniek werkten we veel voor winkelketens. Tot we zagen dat het steeds minder ging in de retail. Als ondernemer kijk je wat je gaat doen. Afwachten is geen optie. Rick en ik zeiden een keer tegen elkaar: zo’n stalen deur, dat is wel wat. We hadden het materiaal en het gereedschap al, we maakten er een en gingen daarmee de markt op.”
Terwijl Aartjan het roer omgooide met zijn bedrijf, startte Rick (26) met twee vrienden Sander van den Brink en Sjoerd Jansen het marketingbureau Code Blauw. “Aartjan was een van onze eerste klanten. Nu, ruim twee jaar later, zitten we met tien man in een geweldig nieuw kantoor op de Briellaerd, met meubels die grotendeels gemaakt zijn door Tomassen Techniek. In september zijn we verhuisd van veertig vierkante meter naar bijna tweehonderd vierkante meter. Eerst hadden we één bureau, waar we met zijn zessen aan zaten. Kwamen er klanten voor overleg, dan moest er iemand op de gang zitten met zijn laptop. We hebben nu volop werkplekken, zodat je niet de hele dag achter je bureau hoeft te zitten. Zo zit de een aan de bartafel, de ander onder de overlegboom en weer een ander gaat tafeltennissen. Een beetje leven in de brouwerij is leuk voor een creatieve partij als wij. Ons kantoor past qua sfeer en uitstraling meer thuis in de Randstad dan in Barneveld. Dat was ook precies onze bedoeling.”
Recht voor zijn raap
“Rick en ik hebben altijd een goede klik gehad. Regelmatig gaan we samen onder het genot van een borrel brainstormen over wat we willen bereiken. We zijn allebei recht voor zijn raap. Als er wat is, zeggen we het gewoon.” Als een hoogtepunt in de samenwerking noemt Aartjan het item van Tomassen in televisieprogramma RTL Woonmagazine. “We zagen meteen een piek na de uitzending qua bezoekers op de website. Doordat we zo nauw contact hebben, weet je continu wat er speelt. Code Blauw kan alles zien van onze website en daarop gelijk bijsturen. Dat was echt tof.”
Rick: “We weten dat we op elkaar kunnen rekenen, zowel privé als op zakelijk gebied. Het is fijn als je zo iemand hebt. Je versterkt elkaar. Laatst vertelde Aartjan dat de offertes opstapelden. We denken vervolgens samen na over een oplossing. Bijvoorbeeld dat er een verkoper bij moet en hoe we die vacature dan moeten insteken. Aartjan heeft als ondernemer veel ervaring. We vertrouwen elkaar en vullen elkaar aan. Zo zijn spelling en Aartjan geen goede combinatie. De belangrijke communicatie controleren wij altijd, voordat het de deur uitgaat. En andersom weten wij geen klap van de bouw van een pand. We zitten in een nieuwbouwpand en bij vragen over de soms dubieuze aanpak van de bouwvakkers, konden we terecht bij Aartjan. Zo heeft ieder zijn expertise en helpen we elkaar verder”, vertelt Rick. “We praten net zo lekker over het werk als over andere dingen. Terwijl we allebei op een ander punt staan in ons leven. We gaan graag samen op pad of trekken een flesje Jägermeister open.”
Belangrijke schakel in het verhaal is de vrouw van Aartjan, vinden ze. “Mede door haar hebben we dit kunnen bereiken. Jessy en ik hebben elkaar echt nodig,” legt Aartjan uit, “dat onderschat ik niet. Bouw maar eens een zaak op en word maar eens flexibel als je kinderen hebt.”
“Jij kan gaan en staan waar je wilt, dankzij haar”, beaamt Rick, die ook een goede vriendschap heeft opgebouwd met Jessy. “Een paar maanden geleden was er personeelstekort en Aartjan kreeg de griep. Jessy nam de touwtjes in handen, ging naar de zaak en handelde het af. Een fijne gedachte als je zo’n goede back-up hebt. Ze zet de puntjes op de i, denkt mee en heeft net even een andere kijk op zaken. Ook mijn vriendin en steun en toeverlaat Aranka is inmiddels vrienden geworden met Jessy en Aartjan. We gaan regelmatig een avondje met zijn vieren op stap.”
Grenzen doorbreken
Aartjan en Rick geloven in de kracht van samenwerking. “We hebben elkaar geholpen te groeien. Het is de kracht van het samendoen. Je hebt elkaar nodig. Als je dat toegeeft, dan kom je ergens.” Geregeld denken ze samen na over nieuwe kansen. “Omdat Tomassen wil blijven groeien, ook in het buitenland, ontwikkelt Code Blauw een marketingstrategie en lanceren we Engelstalige websites”, vertelt Rick.
“We krijgen alle vrijheid, zo lang Tomassen de investering ooit maar terugverdiend. Dat is een combinatie van vertrouwen en risico’s durven nemen. Dat durft Aartjan met ons aan. We fungeren als externe marketingafdeling: Aartjan hoeft wat betreft de marketing en communicatie nergens meer over na te denken. Tomassen is ook bezig om haar bedrijfsprocessen te optimaliseren, waaronder de communicatie tussen verkoop en de productie. Daarover denken wij mee. Zo bouwen we een app, waarmee je ‘live’ orders kunt doorgeven aan de werkplaats.”