Nu het woon-werkverkeer sinds de opheffing van de lockdown weer aanmerkelijk toeneemt, overwegen steeds meer forenzen dit op een duurzame wijze te doen. Daarbij kunnen we kiezen uit verschillende opties. Voor de hand liggend is het openbaar vervoer terwijl carpoolen met een collega ook altijd een optie is. Toch bestuderen steeds meer reizigers de mogelijkheid om een elektrische auto aan te schaffen. Dit vervoersmiddel draagt niet alleen bij aan de co2-reductie maar is voor een steeds grotere groep mensen betaalbaar.
Vanuit de overheid worden regelmatig subsidierondes in het leven geroepen. Ook in 2022 is er een regeling in de steigers gezet, waarbij je voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s een aanmerkelijk subsidiebedrag kunt krijgen.
Half vol
De verwachting was dat de pot met subsidie binnen een maand leeg zou zijn. Hoewel er flink wat aanvragen zijn gedaan blijkt dat meer dan de helft van het beschikbare geld op 14 februari nog niet is vergeven. Het gaat hierbij om een aanzienlijk totaalbedrag. Het door de overheid beschikbaar gestelde geld is 91,4 miljoen euro. Uit de gegevens van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bleek daarvan 40,33 miljoen is aangevraagd.
Voorwaarden
Je kunt dus als particulier in aanmerking komen voor deze subsidie als je een volledig elektrische personenauto aanschaft. Deze regeling kun je vinden op de site rvo.nl onder de regeling Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Het mooie is dat deze regeling voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s in de kleinere en compacte middenklasse geldt.
De subsidie in 2022 is alleen beschikbaar als de koop- of leasovereenkomst van de elektrische personenauto is afgesloten op of na 1 januari 2022. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op naam staan. Van de regeling kan maar één keer gebruik gemaakt worden en loopt tot 31 december 2024. Ieder jaar wordt er weer een nieuw bedrag beschikbaar gesteld.
Subsidiebedrag
Voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto tot een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro kun je 3.350 euro SEPP-subsidie krijgen. Wie de beslissing heeft gemaakt om de fossiele brandstoffen vaarwel te zeggen maar niet genoeg budget heeft voor een nieuw vervoersmiddels kan altijd nog een gebruikte elektrische personenwagen kopen. Dit aanbod is in de loop van de jaren steeds groter geworden. Voor deze categorie gebruikte vervoermiddelen met een oorspronkelijk cataloguswaarde van 45.000 euro is een tegemoetkoming beschikbaar. De hoogte daarvan is 2000 euro.
Brandstof en laadpalen
De overweging om naar elektrisch vervoer over te stappen wordt ook aantrekkelijker nu de brandstofprijzen skyhigh zijn. Voor een liter euro95 betaal je op dit ogenblik bijna overal meer dan 2 euro. Ben je afhankelijk van de diesel- of benzineauto voor het woon-werk verkeer dan zal de standaard 19 cent per kilometer die de meeste werknemers betalen al lang niet meer uit kunnen.
Daarnaast is het energienetwerk van laadpalen in Nederland zo uitgebreid dat er altijd wel een publieke laadpaal in de buurt is. Deze laadpunten hebben allemaal hetzelfde type laadpas en zijn 24/7 beschikbaar. Ook de mogelijkheid om een particulier laadpunt voor je eigen huis neer te zetten is tegenwoordig steeds makkelijker te realiseren.