Uw Notaris
Bij uw notaris schuift u tijdens uw leven vaak aan tafel. Zoals wanneer u gaat trouwen of gaat samenwonen, als u kinderen krijgt, een woning koopt of als u een eigen zaak begint. Ook zit u bij uw notaris wanneer u de woning weer verkoopt, u uw vermogen of bedrijf overhevelt naar de volgende generatie en als u uw testament of huwelijkse voorwaarden aanpast aan de wetgeving en de fase in uw leven. Maar ook na een overlijden zijn wij er om u te helpen met de afwikkeling.
Soms wijzigt er niets in uw leven, maar verandert de wet. Op dat moment is het verstandig om te onderzoeken of die wijzigingen fiscale of andere gevolgen hebben voor u. Als u uw afspraken en wensen goed laat vastleggen heeft u daar een leven lang plezier van. Wij helpen u daar graag bij! Kom eens vrijblijvend langs op het inloopspreekuur of maak een afspraak om u te laten voorlichten.
Eigenaar worden
Bij de makelaar legt u de afspraken vast welke u mondeling heeft gemaakt. De notaris zorgt dat de gemaakte afspraken waar nodig worden aangevuld of verder worden uitgewerkt in de akte van levering. In de akte van levering wordt gecontroleerd of dat wat is verkocht ook echt eigendom is van de verkoper, of er bijzondere rechten of plichten aan het verkochte verbonden zitten en worden de gemaakte afspraken vastgelegd. De hypotheek van de verkoper wil de koper niet op de woning houden. De notaris zorgt voor aflossing van de hypotheek door de verkoper en doorhaling van de inschrijving bij het Kadaster. De nieuwe hypotheek komt in een akte en wordt voor de koper en de bank ingeschreven bij het Kadaster. Zodra het Kadaster alle gegevens correct heeft verwerkt zorgt de notaris dat alle betrokken partijen hun gelden krijgen. De nieuwe eigenaar krijgt het eigendomsbewijs.
Soms blijkt bij de eindinspectie dat niet alle afspraken correct zijn nagekomen (meeverkochte spullen ontbreken, lekkage of schade aan de woning). Dat is ook iets wat de notaris met alle partijen kan verwerken in de akte of in een aparte overeenkomst. Uw notaris is dus uw adviseur die samen met u alle aspecten en alle belangen bespreekt en vastlegt.
Verdere akten en advieswerkzaamheden
Bij verkoop of aankoop veranderen er dingen in uw teven. Uw notaris kijkt naar alle belangrijke zaken in het teven van de partijen. Daarop dienen de bestaande akten afgestemd te blijven of (gewijzigde) afspraken vastgelegd te worden, bijvoorbeeld in huwelijkse voorwaarden of in een testament. In een testament regelt u waar uw nalatenschap terecht komt én wie daarvan mag profiteren.
Soms kan iemand niet meer zijn belangen behartigen bijvoorbeeld bij verkoop. In een notariële volmacht of levenstestament kunt u regelen dat uw partner, de kinderen of goede vrienden of familieleden namens u uw zaken kunnen behartigen als u daar zelf niet meer toe in staat bent.
Het is beter zelf iemand aan te wijzen waarin u vertrouwen hebt. Het is toch een fijn idee dat u de regie houdt en dat niet een ander bedenkt wat u wellicht had gewild.
Graag tot ziens op ons kantoor! Namens
Braun Notaris Barneveld,
Ingeborg Braun
Torenplein 3, Barneveld
Tel: 0342-405300
[email protected]
www.braunnotarisbarneveld.nl