Letsel en schade voorkomen gaat bij Enspectie boven alles
In deze tijd wordt er binnen bedrijven veel aandacht besteedt aan veiligheid. Dat is ook zeker het geval in de regio tussen Amersfoort, Barneveld en Voorthuizen. Precies in het midden van deze driehoek ligt Enspectie in Terschuur.
De afgelopen decennia worden er ook vanuit de overheid steeds meer wettelijke eisen gesteld aan veiligheid voor mens, gebouwen en apparatuur. “Daarbij is het vaak ook een eis van verzekeringsmaatschappijen dat elektrisch materieel volledig op orde is. Ons bedrijf kan hierbij helpen en verschillende inspecties uitvoeren”, laat inspecteur en bedrijfsleider Erik van Geresteijn weten.
Veel van de bedrijfsbranden ontstaan door kortsluiting in de elektrotechnische installatie, groepenkasten of onveilige machines. In 2018 was bijna eenderde van de branden in bedrijfsverzamelgebouwen, stallen en horecagelegenheden. Door een goede inspectie met een duidelijke rapportage, kunnen maatregelen genomen worden, waardoor veel leed kan worden voorkomen. Het is dan ook belangrijk dat installaties goed onderhouden worden zodat gevaarlijke situaties zoals kortsluiting met brand tot gevolg voorkomen kunnen worden.
Scope
Verzekeringsmaatschappijen willen natuurlijk zo weinig mogelijk bedrijfsmatige schadegevallen per jaar hebben en eisen vaak een een Scope 8, 10 of 12 keuring. Bij Enspectie voeren ze veel Scope 8 en 10 keuringen uit, waarvoor het Terschuurse bedrijf gecertificeerd is. Zo is de Scope 10 inspectie bedoeld om de kans op schade door brand met een elektrische oorzaak te verminderen. Er is daarom niet alleen aandacht voor de elektrotechnische installatie, maar ook voor risicovolle apparaten en machines. Zo is een Scope 10 keuring 3 tot 5 jaar geldig. Afhankelijk van de staat van de installatie wordt bepaald hoe lang de keuring geldig is. Dit staat vaak ook in de verzekeringspolis vermeld of de verzekeringsmaatschappij bepaalt de tijd tussen twee opeenvolgende inspecties
Een inspectie of keuring is meer dan alleen een administratieve handeling. De verplichting wordt een win-win situatie wanneer gevaarlijke situaties boven water komen, en opgelost worden, voordat er iets mis gaat. “Daarbij controleren we van groepenkast tot aangesloten machines met speciale meetapparatuur.” Belt een klant of doet degene via het toegestuurde intakeformulier een aanvraag voor inspectie, dan kan er een inventarisatie gedaan worden naar wat voor soort gebouw het betreft en welke machines er staan. “Als het nodig is ga ik dan zelf ter plekke kijken en volgt er daarna een offerte met bijbehorend inspectieplan voor de klant. Is dat akkoord dan kunnen we een inspectie inplannen”, legt Erik van Geresteijn de gang van zaken uit. De inspectie bestaat uit een visuele inspectie, en metingen en beproevingen.
Rapportage
Naar aanleiding van de inspectie wordt bij Enspectie een inspectierapport opgesteld. In het rapport worden de gevonden gebreken, die een risico op letsel of schade geven gerapporteerd. Deze gebreken worden in een risicoclassificatie ingedeeld. “Na het leveren van het inspectierapport, die binnen 14 dagen bij de klant ligt, is de inspectie afgerond. De klant zal dan de aangetroffen gebreken door een installateur moeten laten herstellen. Als er gebreken zijn geconstateerd, en hersteld zijn, is er bij bepaalde inspecties een herinspectie noodzakelijk.”
Ontwikkeling
Om ook aan de steeds grotere vraag naar inspecties van zonnepanelen en daarbij behorende installaties te voldoen is men bij Enspectie bezig om een Scope 12 certificering te halen. “De weg naar deze certificering wordt volgend jaar ingezet d.m.v. opleidingen en audits.”
ENSPECTIE BV
Tolboomweg 12, Terschuur
t. 06 – 46 39 59 31
w. www.enspectie.nl