Dit is een artikel waar je als ondernemer een enorm voordeel uit kunt halen. Twee kwesties zijn daarvoor belangrijk. 1: vraag je als ondernemer af waar je nu staat en welke marketing- en communicatiemiddelen je tot je beschikking hebt richting (potentiële) klanten. B: vraag jezelf af hoe je in deze lastige tijd jouw bedrijf draaiende kunt houden en wat je daarvoor nodig hebt. Om beide vragen te beantwoorden is een heldere strategie nodig. Online Marketingbureau CliQi biedt jou daarbij ondersteuning om een online stroom van opdrachten op gang te brengen. Hoe? Dat lees je hier.
Online ondernemen is de key waar het momenteel allemaal om draait. Een ondernemer die met zijn tijd meegaat en vooruit wil, doet er goed aan het online ondernemen te omarmen. De meeste ondernemers hebben een website, maar geen webshop of hebben wel een webshop maar die bereikt het publiek niet of nauwelijks. Dat ziet eruit als stilstaand water. De business stagneert, het stroomt niet en daar wordt het ondernemen niet leuker, laat staan lucratiever van.
Dit wordt duidelijker als we de mogelijkheden om je product of dienst te verkopen in twee categorieën verdelen:
• Er is een fysieke winkel waar klanten
terecht kunnen
• Er is (mogelijk) een webshop waarmee je
jouw producten of diensten aanbiedt
Fysieke winkel, de loop is eruit
We weten allemaal dat een fysieke winkel in deze coronatijd in de meeste gevallen maar weinig oplevert. Jouw winkel was lange tijd gesloten en momenteel kun je maar mondjesmaat klanten ontvangen. Dat schiet niet op. Het is als die stilstaande poel waar je met een stokje een beetje beweging in brengt, maar zodra je die stok wegtrekt keert de stilte weer terug. Jouw bedrijf komt hier op geen enkele manier werkelijk door in beweging. De loop is eruit. De dynamiek ontbreekt.
Jouw online shop, waar vindt men die?
De oplossing is het creëren van een online aanbod. Daar moet je even moeite voor doen en je website uitbreiden met een aantal landingspagina’s met producten. Die moeite heb je al genomen of wil je graag zo snel mogelijk nemen. Jouw online winkel is dan een feit, maar ben je er dan? Een groot deel van de ondernemers denkt helaas van wel!
Helaas werkt het zo makkelijk niet, want hoe weten klanten dat jij je producten online aanbiedt? Een website alleen doet niet zoveel (komen we zo op) en klanten moeten maar net weten waar ze jouw webshop kunnen vinden. Kortom; er is meer voor nodig om online je vleugels uit te slaan en de boel in beweging te brengen en vooral te houden.
Bovendien is de ene webshop de andere niet. Het is enorm belangrijk dat het aanbod helder wordt weergegeven, dat de betaling van online aankopen soepel verloopt, dat de administratie rond retourartikelen correct wordt afgehandeld, dat de voorraad middels de online verkopen goed wordt bijgehouden en ga zo maar door. En dan moet die online shop er ook nog goed en interessant uitzien. Ga er maar aanstaan. Dat is een bouwwerk.
Hoe moet het dan wel?
Online marketingbureau CliQi kent het klappen van de zweep en weet van stilstaand water een stromende rivier te maken die jouw online business een ware boost kan geven. Hervoor zijn vier pijlers noodzakelijk die jouw onderneming zichtbaar maken en zichtbaar houden. Je moet immers laten weten dat je er bent, wat je te bieden hebt en duidelijk zijn over waar klanten terecht kunnen. Iedere dag weer.
Die vier pijlers zijn
• Een goed werkende website die
gevonden wordt
• Goed vindbaar zijn in de Google zoekmachine
• Op een juiste manier gebruik maken
van social media
• Eventueel gebruik maken van
verkoopplatformen als bol.com VD.nl,
fonq.nl enz.
Laat jouw website voor je werken
Wat is een goed werkende website?
Een goed werkende website is een actieve website. Een site die duidelijk aangeeft wat je te bieden hebt, welke oplossing jouw onderneming biedt voor het probleem van de klant. In één oogopslag moet dit helder zijn wanneer een klant jouw website bezoekt. Door middel van goede content en sterk beeld.
Hoe komt die klant op jouw website?
We weten allemaal dat potentiële klanten als eerste terechtkomen bij websites die hoog in Google gerangschikt staan. Dat wil jij ook. Zoiets gaat niet vanzelf, daar zijn verwijzingen voor nodig verpakt in goed gerichte content. Je hebt vast wel eens gehoord van de term ‘Content is King’, en dat is ook zo. Content (tekst, foto, video) is er in vele soorten en maten, maar in alle gevallen gaat het erom exact te weten welke doelgroep je wilt aanspreken en met welke (heldere) boodschap.
Optimaal vindbaar met SEO en SEA
Wil je gevonden worden in Google dan is het belangrijk daar helder en duidelijk aanwezig te zijn, liefst bij de bovenste drie. Daarvoor zijn SEO en SEA van belang. SEO staat voor Search Engine Optimization en houdt in dat de Google zoekmachine jouw website goed kan vinden, daar een zekere waarde aan geeft en op een goed zichtbare positie plaatst. Daarvoor is het belangrijk dat jouw website zo is samengesteld dat deze de juiste zoektermen bevat, backlinks en meta-omschrijvingen heeft en ga zo maar door. SEO-specialisten bij CliQi weten jouw website zo optimaal mogelijk in te richten.
Met SEA, Search Engine Advertising, genereer je eveneens verkeer naar je website. Je reserveert hiervoor een budget en adverteert vervolgens op zoekwoorden op Google of bijvoorbeeld YouTube. Je zou kunnen zeggen dat SEO organisch verkeer naar je website realiseert en bij SEA zet je dat bewust in gang door middel van adverteren. In samenwerking met het Adwords Bureau van CliQi kun je met SEA optimale resultaten behalen.
Zet social media in
Gebruik maken van social media is een derde pijler die van belang is om zichtbaar te zijn en mensen aan te sporen jouw website (en webshop) te bezoeken. Een goed social media plan is een must. Regelmatig en structureel een post plaatsen met een goede inhoud en de juiste verwijzingen is een specialisme waarmee je het vertrouwen van mensen wint en je boodschap helder kunt weergeven. Ga niet lukraak ‘leuke foto’s’ plaatsen. Die toffe foto van je mountainbikerit met je vrienden door het bos is iets voor je privé-account. Met een bedrijfsaccount bouw je een duidelijke feed op die jouw bedrijf herkenbaar en zichtbaar maakt.
Ga voor een goed communicatie- en marketingplan
Als het je nu al duizelt, begrijp je ook direct dat je met een website of een website en webshop alleen er nog niet bent. Het is belangrijk met een goed communicatie- en marketingplan de coronacrisis te lijf te gaan en je onderneming online stevig neer te zetten zodat het weer gaat stromen. Ook, of misschien wel juist, in coronatijd is het belangrijk doelen te stellen en ervoor te zorgen dat jouw bedrijf groeien kan. Via het internet, online!
Ondersteuning nodig? De experts van CliQi staan voor je klaar om samen met jou het zoekverkeer van en naar jouw website en het aantal klanten en je omzet te doen groeien. Op die manier gaat jouw bedrijf een gezonde toekomst tegemoet.
CliQi
Tel. 058-2037103
[email protected]
www.cliqi.nl