De winkel is een verlengstuk van mijn huiskamer

Al 25 jaar runt Martine Breugem met passie en toewijding haar modezaak Basic-Life in Barneveld. Wat begon als een jeugddroom, groeide uit tot een succesvolle onderneming met een trouwe klantenkring en een sterke positie in het winkelcentrum. In dit interview vertelt Martine over haar ondernemersreis, haar kijk op mode en kracht, en het belang van balans in het leven.
Ondernemen zit in mijn bloed
‘Ik kom uit een ondernemersgezin,’ vertelt Martine. ‘Mijn ouders hadden een muziekwinkel, dus het ondernemerschap is mij met de paplepel ingegoten. Als klein meisje wist ik al dat ik ooit een eigen zaak wilde beginnen. Ik wees dan naar de damesmodezaak aan de overkant en zei: ‘Dat wil ik!’ Bijna 25 jaar geleden ben ik, samen met mijn man, begonnen met een filiaal in Lunteren. Toen het pand aan de overkant, waar ik als kind al over droomde, vrijkwam, was dat mijn kans om ook een winkel in mijn eigen dorp te beginnen. Mijn vader heeft geholpen om de winkel op te starten en is helaas vrij snel daarna overleden. Ik ben heel blij dat hij heeft gezien dat ik van mijn kinderdroom een werkelijkheid heb gemaakt.’
Achter elk succesvol bedrijf staat een sterk team
Het succes bleef niet uit. ‘We groeiden al snel uit het pandje en verhuisden naar onze huidige locatie aan het Raadhuisplein. Daar verkochten we eerst dames- en kindermode voor we ons echt in damesmode gingen specialiseren. Achter elk succesvol bedrijf staat een sterk team. Mijn talent ligt in het aanvoelen van trends en het inkopen van de juiste collecties, maar ik kan het niet alleen. Mijn man regelt de financiële- en personele zaken en mijn team zorgt ervoor dat de winkels soepel draaien. Zonder hen zou Basic-Life niet zijn wat het nu is.’
Een winkel is meer dan een plek om iets te kopen
‘Basic-Life is voor mij veel meer dan alleen een modewinkel. Onze winkel is een verlengstuk van onze huiskamer: een plek waar vrouwen zich welkom voelen, of ze nu iets kopen of niet. Klanten komen niet alleen voor kleding, maar ook voor de sfeer en gezelligheid. Dat sociale aspect is voor mij ontzettend belangrijk. Ik ben opgegroeid met het idee dat een winkel een plek is waar mensen zich thuis voelen, waar je met je klanten een kopje koffie drinkt. Dat zag ik bij mijn ouders, en dat heb ik doorgezet in mijn eigen zaak.’
De kracht van kleding
Martine ziet mode als een belangrijk middel om kracht en zelfvertrouwen uit te stralen. ‘Kleding speelt een grote rol in hoe je je voelt. De juiste kleuren en stijlen kunnen iemands uitstraling compleet veranderen. Soms zie je vrouwen die altijd zwart dragen, maar als je ze een kleur aanreikt die hen echt laat stralen, zie je de verandering in hun houding. Met de juiste kleding kan iedereen zich een powervrouw voelen!’
“Je moet ergens voor staan, met beide benen op de grond blijven en gewoon gaan”
Tegelijkertijd is Martine realistisch over mode en trends. ‘Het allerbelangrijkste is dat kleding bij je past en dat je je er prettig in voelt. Vrouwen laten zich soms beïnvloeden door wat ze zien op social media, maar ik wil vrouwen juist laten zien dat ze zichzelf mogen blijven. Soms daag ik klanten uit om iets buiten hun comfortzone te proberen, maar altijd op een manier die bij hen past.’
Balans vinden is een uitdaging
De afgelopen 25 jaar waren niet altijd makkelijk. ‘Er waren periodes waarin het ondernemen pittig was. Het combineren van het ondernemerschap met het jonge ouderschap is een uitdaging. In 2013 was het economisch lastiger en in de coronaperiode moest iedereen schakelen. Daarnaast heb ik privé ook veel meegemaakt. Mijn vader overleed kort nadat ik de eerste winkel opende, en mijn broer overleed zeven jaar geleden. Dat waren moeilijke tijden.’
Martine kreeg een burn-out en moest leren hoe ze balans kon vinden. ‘Het heeft jaren geduurd om daar weer bovenop te komen, maar uiteindelijk heeft het me sterker gemaakt. Wat mij heeft geholpen, is hulp accepteren en niet stil blijven zitten. Ik heb altijd gezocht naar manieren om door te gaan, maar wel op een gezonde manier.’
Barneveld is mijn thuis
Naast ondernemer is Martine een trotse Barneveldse. ‘Ik ben hier geboren en getogen en voel me echt een ambassadrice voor het dorp. Barneveld heeft een prachtig winkelcentrum met veel variatie en gastvrijheid. Nieuwe bezoekers zeggen vaak: ‘Wat is het hier gezellig!’ Dat is iets waar ik trots op ben en waar ik graag aan bijdraag.’
Een jubileum om dankbaar voor te zijn
Dit jaar viert Basic-Life haar 25-jarig bestaan met een bijzonder jubileum event. ‘Op 6 & 7 juni organiseren we een feest met een modeshow, een vleugelconcert door Jan Vayne en een gezellig samenzijn met vrienden, familie, klanten en leveranciers. Het is een moment om stil te staan bij alles wat we hebben bereikt.’
Martine is dankbaar voor haar ondernemersreis. ‘Het is snel gegaan en er is veel gebeurd in die jaren. Maar ondanks alle uitdagingen is mijn droom werkelijkheid geworden. Ik ben dankbaar voor ons gezin, mijn team, mijn familie, de klanten die al jaren bij ons komen en de leiding die ik heb gevoeld vanuit mijn geloof, tijdens deze reis.’
Met haar passie voor mode, haar sterke ondernemersgeest en haar liefde voor mensen, is Martine Breugem zonder twijfel een echte powervrouw. ‘Je moet ergens voor staan, met beide benen op de grond blijven en gewoon gaan. Samen. Dat is de kracht van Basic-Life.’
BasicLife
Raadhuisplein 50, Barneveld
Tel. 0342-419886
[email protected]
www.basiclifefashion.nl