‘E-bikes zijn in opmars’
Krijg je de wind van voren, dan gaat het je voor de wind met een e-bike. Daarbij is hij milieuvriendelijk, voordelig in gebruik én je hoeft geen dure verzekeringen, belastingen of parkeerkosten te betalen. Nee, de elektrische fiets is zo gek nog niet. Vonk Tweewielers is gespecialiseerd in e-bikes. “De e-bike is populairder dan ooit en volop in trek bij een steeds jonger publiek.”
Met gemak elke dag naar het werk of school fietsen en weer terug naar huis? Of liever rustig toeren in het weekend? “Voor iedereen is er wel een elektrische fiets. Niet alleen ouderen, maar ook forenzen en scholieren zijn fan van de e-bike. Steeds meer jongeren gaan op de e-bike naar school en voor het woon-werkverkeer gebruiken mensen ook vaker de elektrische fiets. De e-bike is echt in opmars”, vertelt Theo van Beek van Vonk Tweewielers.
Al ruim veertig jaar is Vonk een begrip in de regio. Sinds twee jaar is Theo eigenaar van de fietsenhandel in Barneveld. Zijn vader Joop werkt ook in de zaak en neemt onder meer winkelactiviteiten en de fietsverhuur tot zijn rekening. “Service staat bij ons hoog in het vaandel”, vertelt Theo. “Onze monteur Robbert Evers zorgt voor de reparatie en het onderhoud van uw fiets voor een betaalbare prijs. Voor ieder budget hebben we een passend aanbod. Of het nu gaat om een stadsfiets, kinderfiets of mountainbike. Ook in elektrische fietsen hebben we in een zeer gevarieerd assortiment. Denk aan een elektrische transportfietsen of moederfietsen en zelfs mountainbikes.”
Duwtje in de rug
“Een elektrische fiets geeft je net even dat duwtje in de rug bij tegenwind of als je heuvel op gaat. Vaak ga je verder fietsen ten opzichte van wat je gewend bent met een fietstocht”, vertelt Theo. “De e-bike is er steeds meer voor een jonger publiek. Als je elke dag een eind moet fietsen naar school, is de e-bike een uitkomst. Het openbaar vervoer is bijna niet meer te betalen. Voor een scooter moet je een rijbewijs halen, wat al snel een paar honderd euro kost. Veel jongeren sparen dan liever door voor een autorijbewijs en kiezen nu voor een elektrische fiets. Dan heb je geen duur rijbewijs nodig, je hoeft hem niet te verzekeren en je hoeft geen helm op.”
“De e-bike wordt ook steeds vaker ingezet voor woon-werkverkeer. Veel mensen doen hun tweede auto of een scooter de deur uit en pakken de fiets. Vanwege het milieu, maar zeker ook voor de kostenbesparing. Je hoeft immers geen brandstof, belasting of verzekering meer te betalen. Dat scheelt behoorlijk. Van onze klanten horen we vaak dat ze hem ook sneller pakken voor een ritje, waar ze voorheen met de auto gingen. Je hebt dan niet te maken met files of parkeerkosten en geniet wel van frisse lucht en ontspanning.”
Voor ieder wat wils
Gazelle, Batavus, Sparta, Koga, Victoria; Vonk heeft alle A-merken in huis, zowel nieuw als gebruikt. Een bijzonder merk is Velo de Ville. Dit is een handgemaakte fiets uit Duitsland. Je stelt deze fiets zelf samen van koplamp tot aparte stuurpen. Je kunt kiezen uit maar liefst dertig verschillende kleuren. Een nieuwe elektrische fiets is al verkrijgbaar vanaf 999 euro, afhankelijk van je wensen. Iedereen heeft een ander budget en we hebben voor ieder wat wils. Het blijft een investering, dus het is verstandig bij ons langs te komen voor advies op maat.”
“Als je gaat voor een elektrische fiets, is het goed om op de hoogte te zijn van het type motor, de accu en het onderhoud”, vertelt Theo. “Er zijn drie type motoren: een achterwielmotor, een middenmotor en een voorwielmotor. Tegenwoordig zijn de middenmotoren erg in trek. Deze krachtige en stillere motor zit in laag in het midden van de fiets gemonteerd. Dat is de meest ideale positie. Voor de keuze van de accu is het belangrijk om te weten wat je van plan bent met de e-bike. Ga je alleen een boodschap doen, dan heb je aan een lichte accu genoeg. Voor dagelijkse langere afstanden, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer, ben je meer gebaat bij een zwaardere accu. Hoe groter de accu, hoe verder je ermee kan fietsen. Als de accu leeg is, moet je hem opladen. Tegenwoordig zijn bijna alle accu’s afneembaar, dat is ideaal. Je neemt de accu mee naar binnen om hem op te laden. Ook als je op vakantie gaat, scheelt het veel in gewicht als je de e-bike zonder accu achter op de auto of camper tilt. De accu’s gaan steeds langer mee, de oplaadtijd wordt steeds korter en het bereik wordt steeds groter. De techniek gaat hard vooruit. De motoren worden steeds krachtiger en stiller en de e-bikes worden alsmaar uitgebreider en luxer. Je kunt nu zelfs je e-bike voorzien van navigatie of sportschoolfuncties.”
Onderhoud is behoud
Voor jarenlang plezier van de e-bike is het belangrijk om de fiets goed te onderhouden. Onderhoud is behoud, stelt Robbert, monteur bij Vonk. “Net als bij de auto is het aan te raden de elektrische fiets minimaal een keer per jaar een onderhoudsbeurt te geven. Tijdens zo’n beurt zorgen we zonodig voor nieuwe software en stellen we alles opnieuw af. Voor 55 euro kijken we de hele fiets na en maken we hem keurig netjes schoon. Is er een onderdeel aan vervanging toe, dan overleggen we eerst voor we actie ondernemen, zodat de klant niet voor onverwachte kosten komt te staan. We vinden het belangrijk om tegen een scherpe prijs goede service te verlenen. Kom je de fiets voor reparatie brengen, dan staat er een leen e-bike voor je klaar. Nog dezelfde dag proberen we de reparatie gereed te hebben.”
Uiteraard kun je bij Vonk terecht voor het onderhoud, maar je kunt ook zelf wat doen. “Schoonhouden is belangrijk om de fiets in goede conditie te houden. Maak de e-bike zo nu en dan schoon met een droge doek of zachte borstel. Een kleine moeite met groot resultaat.”
Maak kennis met de e-bike bij Vonk Tweewielers en vraag om een advies op maat in de winkel.